Page 9 - Album Titi Gheorghiu
P. 9
Pictorul Titi Gheorghiu este în primul rând arhitect.
Fac de la început această observație pentru că ea este în
favoarea pictorului și în favoarea operei sale peisagistice și
portretistice.
Virtuțile școlii de arhitectură se răsfrâng – inspirat -
în vocația pictorului care prin știința studiată a perspectivei,
în primul rând, exploatează fericit rigoarea reflectării ima-
gistice în pictura venind să evoce atât de pregnant atmo-
sfera orașelor medievale și a străzilor orașelor medievale,
un model semnificativ și reprezentativ pentru arta pictorului
Titi Gheorghiu fiind tabloul înfățișând Sighișoara, de pildă, sau evocările venețiene. Aici
privirea tablourilor ne poate trimite și la Canaletto.
Dar eu țin să relev și sentimentul puternic pe care îl respiră asemenea pânze, sen-
timent de iubire, de îndrăgostit de universul medieval european și românesc precum și
capacitatea pictorului de a povesti cuceritor. Imaginile evocând orașele amintite sunt
pline de o viață care face vie atmosfera și face memorabilă povestea. Acest sentiment al
căldurii dragostei cu care Titi Gheorghiu privește și pictează este întâlnit și în portretistica
lui. Și mă gândesc la cât de puternic este acest sentiment în tabloul înfățișând o bătrână
țărancă torcând un caier de lână albă, distins cu unul dintre cele mai importante premii
europene.
Titi Gheorghiu știe să povestească atât de captivant și de emoționant și în pictura
peisajelor care de asemenea se instalează sentimental în memoria noastră. Iată, astfel, o
nouă motivație a salutului pe care un scriitor îl adresează pictorului Titi Gheorghiu a cărei
personalitate este indiscutabil identitară în pictura românească de azi.
Dinu Săraru
7