Page 3 - Salonul international de arta plastica - Universul Eminescu
P. 3

Universul Eminescu in Ipostaze Plastice


                                                     Începând cu prima ediție a Salonului Internațional  de Artă
                                                     Plastică:  “Universul  Eminescu  în  Ipostaze  Plastice”,  ajuns
                                                     acum  la  a  XII-a  ediție,  am  considerat  oportun  a-i  pune
                                                     întreaga-i  creație  sub  acest  generic ce reflectă  sugestiv  și
                                                     modul  în  care  participanții  la salon  au  dat  viață  artistică
                                                     universului  eminescian  văzut  și  interpretat  din  această
                                                     perspectivă  care, grație genialității sale  și evident harului
                                                     conferit de talentul expozanților, l-au făcut accesibil și artei
               plastice. Este, credem, motivul pentru care nobila-i operă și-a deschis porțile creației spre toate cele
               7 arte, dar apoi și spre multele domenii ale spiritualității românești.
                      Mihai EMINESCU a devenit un precursor pentru LUMEA științifică românească de ieri și de
               azi. Pe acest fundal creativ s-a conturat  în timp  și prestigiul său - de ce nu !- european  și chiar
               mondial, unde el și-a croit drumul și spre nemurire, pentru ca numele său să devină astfel cunoscut
               și dincolo de hotarele țării; așa cum s-a impus în atenția lumii să se bucure și de un incontestabil
               prestigiu internațional, care indirect, a contribuit la ridicarea prestigiului României.
                      Putem oare atunci, a nu-i recunoaște meritele ce i se cuvin, când așa cum se știe, tot prin
               înaltul său patriotism cultivat de opera sa, tot el a fost și cultivatorul prin care românii au ajuns să
               înfăptuiască marele act al centenarului de la 1 decembrie 1918 prin care ne-am cucerit demnitatea
               națională.
                      O confirmare - fără doar și poate ! - însuși idea că prin acest act istoric, România a devenit și
               stat independent, ceea ce îi atesta și egalitatea cu celelalte state europene - un drept incontestabil
               de a i se recunoaște și statutul de națiune independentă prin care țara noastră și-a câștigat și dreptul
               uman și moral de a sta cu fruntea sus alături de celelalte țări europene. Deci Eminescu - și din acest
               punct de vedere - este reperul ce ne-a călăuzit a ne atinge nu doar scopurile culturare și umaniste,
               ci și rolul de a ne înfăptui idealurile ideatice și identitare care ne-au ajutat  să depășim greutățile
               vieții, fapt ce este ilustrat concludent și de lucrările aflate pe simeze, din care vizitatorii Salonului își
               pot da seama  că Eminescu a fost pentru români – și călăuzitorul de spirit al minții și al sufletului lor.
                      Desigur, pentru înțelegerea acestui traiect istoric, se impune a identifica și traiectul artistic
               revelat de artiștii ce au reflectat și în creațiile lor acest demers ce și-a găsit oglindirea  în lucrările de
               pe simeze care, la rându-le, urmeaza căile eminesciene, așa cum sensibilitatea lor a fost influiențată
               de simțirea poetului. Pentru acestea, se impune însă a-i descifra, pe lângă ideile imanente liricii sale,
               și spiritual gândirii sale și, astfel, ei să traducă expresiv și simbolistica poeziei poetului.
                      Vom putea înțelege astfel, legătura intimă dintre cei doi factori creativi dintre poet și artiști,
               care, la rândul lor, vor putea să traducă limbajul poetic și cel artistic pe filiera accesibilă privitorilor.
                      Spre a se putea însă înțelege acest demers firesc e necesar a trece la analiza propiu-zisă,
               măcar a celor mai importante din lucrările expuse, ce merită a fi cunoscute. Din păcate, întrucât
               prezenta galerie are un  spațiu expozițional destul de limitat, ne vom rezuma în special spre lucrările
               cele mai mici ca dimensiune, dar evident și la unele mai mari ce prezintă un interes major pentru
               înțelegerea universului eminescian.
                      Trebuie spus că în toate cazurile, demersul majorității expozanților, grație rafinatei gândiri a
               lui Eminescu, s-a axat spre descoperirea acelor idei care să le permită a traduce credibil intuițile
               poetului spre a le putea percepe și a le traduce adecvat și în ipostaze plastice.
                      În acest sens arta maestrului Valentin Tănase, (prin toate subiectele pe care le-a abordat),
               este un reper estetic demn de urmat prin stilul original în care el le-a dat viață. Desigur, în funcție de
               viziunea pe care o implică rezolvarea formală a temelor reperabile și în creatia celorlalți expozanți.



                                                                                                               3
   1   2   3   4   5   6   7   8